Rubriky
Letní tábory

LARP

     Táborový LARP je jednou z našich tradičních her. Poprvé byl začleněn do programu v roce 2003, když se dva z tehdejších vedoucích (Stopař a 6 a I/II) pokusili zasvětit zbytek osazenstva do fantasy her „dřeváren“, které se hrají celý rok v Čechách i za hranicemi. Od té doby jsou LARPy mezi dětmi velmi populární a až na pár vyjímek se konaly každý rok. Co to ale slovo LARP znamená? Je to zkratka čtyř anglických slov, z nichž každé je klíčové pro pochopení podstaty LARPů:

L – Live, "naživo"

    To co odlišuje LARPy od ostatních her, je možnost vyzkoušet si naživo věci, o kterých mohou pouze číst, vidět na televizi nebo hrát na počítačích. Zatímco při některých hrách stačí k výhře jen házet kostkou, v LARPech jsi to ty, kdo musí někam dojít, s mečem v ruce porazit nepřátele, rozluštit zprávu nebo vyčarovat mocný lektvar – prostě ty jsi hrdina!

     „…Proto jsem zaklínačka, proto nosím meč, abych bránila takové, jako byli ti v Soddenu a na Zaříčí, poněvadž oni meče nemají, neznají kroky, půlobraty, úniky a výpady, nikdo je nenaučil, jak mají bojovat, a tak jsou bezradní a bezbranní vůči vlkodlaku i nilf­gaardskému marodérovi. Mě naučili bojovat. Abych ty bezradné a bez­branné bránila. Budu to dělat. Vždycky. Nikdy nebudu neutrální.
          Nikdy!“ 

Cirilla, princezna z Cintry
(Andrzej Sapkowski – Krev Elfů)

A – Action, "akce"

      Věřím, že někde existuje výborná hra, kde se vžiji do role špičkového instalatéra nebo burzovního makléře. Taky jsem si ale jistý, že takováto hra by žádné dítě (ani většinu dospělých) nebavila, protože místo fantasie by se setkali jen s šedí každodenního světa. Hra vyžaduje akci – a LARPy umožňují šermířské umění nebo třeba čarování ohnivých koulí. Přestože na některých LARPech se bojuje i železnými zbraněmi, kvůli bezpečnosti (a ceně) používáme zbraně měkčené.

Dvířka chléva se s vrznutím otevřela. Stanula v nich nevelká posta­va v plášti a čepci, těsně přiléhajícím k hlavě. V následující chvíli žena překročila práh. Smraďoch k ní přiskočil a s rozmachem udeřil nožem. A upadl na zem, poněvadž ostří nenarazilo na odpor, prošlo hrdlem postavy jako obláčkem dýmu. Protože tvar postavy skutečně tvořil jen dým, který se teď začal rozplývat. Ale v jeho skrytu skočila do chléva druhá postava – temná, nezřetelná a hbitá jak lasice. Hodila plášť na zarostlého, přeskočila ležícího, sklonila se, něco se jí zalesklo v ruce – a Marigold uslyšel, jak smraďoch zachroptěl a zalkl se krví. Druhý pacholek se vymotal z pláště, udělal krok vpřed a chtěl bodnout. Z dla­ně temné postavy vystřelil ohnivý blesk a se sykotem se zabijákovi rozlil po obličeji a prsou jako hořící olej. Muž zařval, chlév naplnil odporný zápach škvařícího se masa.

     Tu zaútočil Rience. Jeho kouzlo protrhlo tmu modrým světlem, v němž Marigold uviděl mužsky oblečenou štíhlou ženu, podivně gesti­kulující oběma rukama. Spatřil ji jen na okamžik – modrý přísvit pře­šel náhle do oslnivého záblesku a Rience se vzteklým zavytím odletěl dozadu, kde přerazil prkennou stájovou přepážku. Žena v mužském oděvu se za ním vrhla s dýkou v ruce.

(Andrzej Sapkowski – Krev Elfů) 

 R – "Role"

     Role je další z rozdílů mezi LARPy a normální hrou – tvorba postavy do LARPu vyžaduje důslednou přípravu. Vzhledem k spoustě možností, jak se zachovat, je jen na hráčově charakteru, zda pomůže slabým chudákům přežít, s temným mágem ovládne svět nebo jako správná sv**ě pomoci tomu, kdo dá nejvíc. LARP hráčům umožňuje zkusit si roli, kterou jim jejich život neumožní – ať už chtějí být válečníky, krásnými čarodějkami nebo třeba proradnými zlodějíčky… 

"Jsem zaklínačka! Nemám žádné vlohy k magii! Na čarodějku se nehodím, to je snad jasné, protože jsem… A vůbec…“
 Yennefer usedla na kamennou lavičku pod zdí a zaujatě si začala prohlížet své nehty.
„A vůbec,“ dokončila Ciri, „si to musím rozmyslet.“
„Pojď sem. Posaď se vedle mne.“
Poslechla.
„potřebuji čas na rozmyšlenou,“ pověděla nerozhodně.
„Správně,“ přikývla Yennefer, neustále si prohlížejíc nehty. „Je to vážná věc. Musí se promyslet.“
Obě nějakou dobu mlčely. Parkem procházející dívky na ně zvědavě pokukovaly, šeptaly si a chichotaly se.
„No?“
„Co… no?“
„Rozmyslela ses?“
Ciri vyskočila rovnýma nohama, frkla a dupla si. „Já… Já…“ nemohla rozčilením ani popadnout dech. „Děláš si legra­ci? Potřebuji čas! Musím to rozvážit! Déle, celý den… A noc!“
Yennefer jí pohlédla do očí, Ciri se pod tím pohledem přikrčila.
„Přísloví nám radí,“ promluvila čarodějka zvolna, „že ráno je moud­řejší večera. Ale v tvém případě, Nadílko, budeš mít ráno za sebou jen další noční můru. Znovu se probudíš bolestí, s křikem, zalitá potem; znovu se budeš bát, bát se toho, cos viděla, bát se toho, na co se nedo­kážeš rozpomenout. Noc ti nepřinese spánek. Jen hrůzu. Do svítání.“
Dívenka se zachvěla a sklopila hlavu.
„Ciri," změnil se takřka neznatelně čarodějčin hlas. „Důvěřuj mi.“
„Ano,“ špitla.

(Andrzej Sapkowski – Krev Elfů)

 

P – Playing, "hra"

    

Představ si hru s padesáti hráči, kde každý hráč má téměř neomezené možnosti rozhodování. Příběh zde není narýsován scénaristou nebo spisovatelem, záleží na hráčích – jak by se vyvíjel příběh Excaliburu, kdyby Artuš hned po vytáhnutí meče z kamene tento meč rychle schoval pod kabát a prodal ho v nejbližší kovárně za pár zlatých? Co by se stalo, kdyby Aragorn zrovna v hospodě zapíjel něčí narozeniny, místo aby zachraňoval hobity? A to jsou dospělí! Žádný organizátor není schopen vzít v potaz všechny možnosti, které mohou napadnout dětskou fantazii. Dříve nebo později se stane něco, s čím nikdo nepočítal – a pak záleží na improvizaci a zkušenostech hráčů, jak se s tím vypořádají. Nejlepší vzpomínky jsou na LARPech pak na ty situace, které nikdy nikdo neplánoval.

Samotný letošní LARP hodně zkrátilo špatné počasí, takže většina herního prostoru zůstala nevyužita (místo celého dne se hrálo sotva pár hodin), nicméně děti si hru snad užili i tak. Chtěl bych zde poděkovat všem co se LARPu účastnili a zvláštní poděkování si zaslouží Vlaďka za poskytnutí sešitu biochemie, který byl (kupodivu) pro LARP naprosto klíčový!

Napsal Matyáš

Napsat komentář